Gold, enamel.
Marked with a St. Petersburg assay office gold hallmark "56ЯЛ" /initials of the assay inspector of the St. Petersburg assay office "ЯЛ/YL" for "Яков Ляпунов/Yakov Lyapunov" from 1899-1904 time period/ and partly readable maker's mark "СН" or "CK".
Watch fob was issued to Samad Chan Momtasos Saltane = Samad Khan Momtaz os-Saltaneh (1869-1955) who was an Persian diplomat posted as Embassy Counsellor in St Petersburg and later as Minister Extraordinary and Plenipotentiary in Paris. He served briefly as Prime Minister of Iran in 1918 and was elevated to the rank of Prince in 1921.
Marks.
Short history of Anzali-Tehran Road Society.
Marked with a St. Petersburg assay office gold hallmark "56ЯЛ" /initials of the assay inspector of the St. Petersburg assay office "ЯЛ/YL" for "Яков Ляпунов/Yakov Lyapunov" from 1899-1904 time period/ and partly readable maker's mark "СН" or "CK".
Watch fob was issued to Samad Chan Momtasos Saltane = Samad Khan Momtaz os-Saltaneh (1869-1955) who was an Persian diplomat posted as Embassy Counsellor in St Petersburg and later as Minister Extraordinary and Plenipotentiary in Paris. He served briefly as Prime Minister of Iran in 1918 and was elevated to the rank of Prince in 1921.
Marks.
Short history of Anzali-Tehran Road Society.
In 1893, the Persian Insurance and Transport Society of L.S.Polyakov acquired a concession for the construction of the Anzali-Qazvin road. Soon the Anzali-Qazvin Road Society was formed which in 1895 received the right to continue the road to Tehran and Hamadan. At the end of the XIX century Society was allowed to issue 4.5% bonds with a total value of 5 million rubles. All of them were completely acquired by the State Treasury. As a result all control over the activities of the Anzali-Tehran Road Society was concentrated in the hands of the Minister of Finance Sergei Witte. At the general meeting of shareholders on October 2, 1902 pressure was put on L.S. Polyakov, the old members of the board resigned and was decided to transfer the board of the Company from Moscow to St. Petersburg, and its new composition was elected by order of the Minister of Finance. The Anzali-Tehran Road Society was headed by an official for special assignments of the Ministry of Finance, a communications engineer, collegiate adviser Stanislav Karlovich Podgursky. The Management Board of the Society was located in St. Petersburg at Liteiny Prospect, 55.
В 1893 г. Персидское страховое и транспортное общество Л.С.Полякова приобрело концессию на строительство дороги Энзели-Казвин. В связи с этим было образовано Общество Энзели-Казвинской дороги, получившее в 1895 г. право продолжить дорогу до Тегерана и Хамадана. В конце XIX в. Обществу были разрешены выпуски 4,5-процентных облигаций общей стоимостью в 5 млн. рублей. Все они были полностью приобретены Государственным казначейством, в результате чего весь контроль над деятельностью Общества Энзели-Тегеранской дороги оказался сосредоточенным в руках министра финансов С.Ю.Витте. На общем собрании акционеров 2 октября 1902 г. на Л.С.Полякова оказали давление, старый состав правления подал в отставку, было принято решение о перенесении правления Общества из Москвы в С.-Петербург, а новый его состав был избран по указанию министра финансов. Во главе Общества Энзели-Тегеранской дороги стал чиновник особых поручений Министерства финансов, инженер путей сообщения коллежский советник Станислав Карлович Подгурский. Правление Общества располагалось в С.-Петербурге по адресу Литейный проспект, 55.
В 1893 г. Персидское страховое и транспортное общество Л.С.Полякова приобрело концессию на строительство дороги Энзели-Казвин. В связи с этим было образовано Общество Энзели-Казвинской дороги, получившее в 1895 г. право продолжить дорогу до Тегерана и Хамадана. В конце XIX в. Обществу были разрешены выпуски 4,5-процентных облигаций общей стоимостью в 5 млн. рублей. Все они были полностью приобретены Государственным казначейством, в результате чего весь контроль над деятельностью Общества Энзели-Тегеранской дороги оказался сосредоточенным в руках министра финансов С.Ю.Витте. На общем собрании акционеров 2 октября 1902 г. на Л.С.Полякова оказали давление, старый состав правления подал в отставку, было принято решение о перенесении правления Общества из Москвы в С.-Петербург, а новый его состав был избран по указанию министра финансов. Во главе Общества Энзели-Тегеранской дороги стал чиновник особых поручений Министерства финансов, инженер путей сообщения коллежский советник Станислав Карлович Подгурский. Правление Общества располагалось в С.-Петербурге по адресу Литейный проспект, 55.