Jettons of Anzali-Tehran Road/Жетоны Энзели-Тегеранской дороги

Gold, enamel.
Assay mark 56 and unreadable mark.
Issued to Samad Chan Momtasos Saltane = Samad Khan Momtaz os-Saltaneh (1869-1955) who was an Persian diplomat posted as Embassy Counsellor in St Petersburg and later as Minister Extraordinary and Plenipotentiary in Paris. He served briefly as Prime Minister of Iran in 1918 and was elevated to the rank of Prince in 1921.


Jetton of Anzali-Tehran Road Faberge.jpg
Jetton of Anzali-Tehran Road Faberge..jpg


Short history of Anzali-Tehran Road Society.

In 1893, the Persian Insurance and Transport Society of L.S.Polyakov acquired a concession for the construction of the Anzali-Qazvin road. Soon the Anzali-Qazvin Road Society was formed which in 1895 received the right to continue the road to Tehran and Hamadan. At the end of the XIX century Society was allowed to issue 4.5% bonds with a total value of 5 million rubles. All of them were completely acquired by the State Treasury. As a result all control over the activities of the Anzali-Tehran Road Society was concentrated in the hands of the Minister of Finance Sergei Witte. At the general meeting of shareholders on October 2, 1902 pressure was put on L.S. Polyakov, the old members of the board resigned and was decided to transfer the board of the Company from Moscow to St. Petersburg, and its new composition was elected by order of the Minister of Finance. The Anzali-Tehran Road Society was headed by an official for special assignments of the Ministry of Finance, a communications engineer, collegiate adviser Stanislav Karlovich Podgursky. The Management Board of the Society was located in St. Petersburg at Liteiny Prospect, 55.

В 1893 г. Персидское страховое и транспортное общество Л.С.Полякова приобрело концессию на строительство дороги Энзели-Казвин. В связи с этим было образовано Общество Энзели-Казвинской дороги, получившее в 1895 г. право продолжить дорогу до Тегерана и Хамадана. В конце XIX в. Обществу были разрешены выпуски 4,5-процентных облигаций общей стоимостью в 5 млн. рублей. Все они были полностью приобретены Государственным казначейством, в результате чего весь контроль над деятельностью Общества Энзели-Тегеранской дороги оказался сосредоточенным в руках министра финансов С.Ю.Витте. На общем собрании акционеров 2 октября 1902 г. на Л.С.Полякова оказали давление, старый состав правления подал в отставку, было принято решение о перенесении правления Общества из Москвы в С.-Петербург, а новый его состав был избран по указанию министра финансов. Во главе Общества Энзели-Тегеранской дороги стал чиновник особых поручений Министерства финансов, инженер путей сообщения коллежский советник Станислав Карлович Подгурский. Правление Общества располагалось в С.-Петербурге по адресу Литейный проспект, 55.​
 
Another badge in original case.

This one was issued to N.P. Nikolskii. Nikolay Nikolskii (1868-1942) was a Russian diplomat in Persia. He served in Tehran from 1898, then in Kermanshah from 1903 and was appointed a Consul General in Mashhad in 1914. Nikolskii emigrated to France in 1921 where he worked at the League of Nations Committee on Intellectual Cooperation, an organisation founded in 1922.

Jetton of Anzali-Tehran Road Faberge,.jpg


Currently in the collection of Faberge Museum, Baden-Baden.

Faberge Museum - Baden-Baden.jpg
 
Silver, gilding, enamel.
Unmarked/polished marks.
Size 42.0 × 28.3 mm.
Weight 15.37 g.

Belonged to A.A. Rybnikov/А.А. Рыбниковъ.

Jetton  of Anzali-Tehran Road Жетон Энзели-Тегеранской дороги.jpg


Jetton of Anzali-Tehran Road Жетон  Энзели-Тегеранской дороги.jpg
 
  • Tags
    fabergé workshop jettons of anzali-tehran road russian imperial jettons made by fabergé russian watch fobs made by fabergé жетоны изготовленные фирмой фаберже жетоны энзели-тегеранской колёсной дороги знаки изготовленные фирмой фаберже
  • Top